
Siste publikasjoner
En samleside for alle publikasjoner innen markedsføring, økonomi og ledelse
En samleside for alle publikasjoner innen markedsføring, økonomi og ledelse
Ser vi på søketrendene de siste fem årene, ser vi en jevn etterspørsel etter produkter og tjenester hele året, men med markante topper i visse perioder. Særlig i løpet av november, under Black Week, ser vi en kraftig økning i søk relatert til «tilbud». Dette er et klassisk eksempel på hvordan sesongtrender kan påvirke forbrukeratferd.…
I en tid preget av massiv informasjonstilgang og stadig mer sofistikerte kommunikasjonskanaler, har evnen til selvstendig tenkning blitt truet. Mens det kan virke bekvemt å la seg lede av andres meninger og trender, har dette potensielt farlige konsekvenser for individet og samfunnet. Ved å analysere temaet fra perspektivene til forbrukeratferd, sosiologi og psykologi, kan vi…
Når det gjelder markedsføring, er påvirkning en nøkkelfaktor. Robert Cialdini, professor i psykologi ved Arizona State University, har gjennom omfattende eksperimenter identifisert seks (eller egentlig syv) prinsipper for påvirkning som er essensielle å forstå. Han studerte selgere, rekrutterere, annonsører og markedsførere for å avdekke hva som gjør at folk blir overbevist og handler. I dette…
HTML5-formater er kanskje ukjent for mange da det vanlige er å bruke GIF, JPG eller PNG. De sistnevnte formatene tillater kun statiske bilder, og i motsetning til dette tillater HTML5 videoer og animasjon. Jeg skal ta dere kort gjennom hva som er fordelene med HTML5, men også noen av ulempene med dette formatet. Eksport HTML5…
I forrige innlegg skrev jeg veldig kort om GA4 etter at Google annonserte avviklingen av Google Analytics Universal. I dette innlegget skal jeg skrive litt om hva et event er, og om hva alle de nye betegnelsene i GA4 faktisk betyr – og hva de måler. Frem til September 2023 har man tilgang til Universal,…
For mange er digital markedsføring å bare kaste ut en annonse hit og dit, uten særlig mål og mening, men det ligger mye strategi og forståelse for de ulike kanalene bak som mange kanskje ikke forstår. TikTok er et eksempel på en «trendy» kanal hvor noen selskaper har fått stor suksess, og alle andre ønsker…
Adobe Ahrefs AI Aksjer Algoritmer Backlinking betalt synlighet Black Week Digital ledelse Digital markedsføring Digital økonomi Facebook Filterbobler Forbrukeratferd Google Instagram Investering Ledelse Logodesign Marius Vestlien Hansen Markedsføring Markedskommunikasjon Merkevarebygging og posisjonering Moderne Ledelse Nettbutikk OKR Oppstarsselskaper POAS Porteføljoppdatering Psykologi Påvirkningsprinsipper ROAS Robert Cialdini Schneider Electric segmentering og målgruppeanalyse Semrush SEO Snapchat Sosiale medier Sosiologi Søkemotoroptimalisering Teknologi Uber Webshop Økonomi