HTML5-formater er kanskje ukjent for mange da det vanlige er å bruke GIF, JPG eller PNG. De sistnevnte formatene tillater kun statiske bilder, og i motsetning til dette tillater HTML5 videoer og animasjon. Jeg skal ta dere kort gjennom hva som er fordelene med HTML5, men også noen av ulempene med dette formatet.
Eksport
HTML5 eksporteres i ZIP ved produksjon, og lastes den opp på samme måte som du ville gjort det med GIF. Dette er et responsivt format, noe som betyr at algoritmene bestemmer hvilket format som skal vises hvor, ettersom hvordan de predikerer ytelsesevnen til annonsene. Dette i motsetning til GIF som lastes opp enkeltvis, og man kan kontrollere om Google skal rullere uendelig, eller bestemme hva som skal vises basert på best prestasjon underveis i kampanjeløpet. Etter en innkjøringsperiode vil Google prioritere formatene som gjør det best.
Formater
Det er også forskjell på hvilke formater som tillates å bruke, men det er likevel et bredt spekter av formater. Det er vel ikke å legge skjul på at vi alle setter pris på mer effektivt arbeid på design for at alle formatene skal ferdigstilles.
Format | Type |
320×50 | Mobile leaderboard |
480×32 | Mobile banner (landscape) |
320×100 | Large mobile banner |
468×60 | Banner |
728×90 | Leaderboard |
300×250 | Inline rectangle |
320×480 | Smartphone interstitial (portrait) |
480×320 | Smartphone interstitial (landscape) |
768×1024 | Tablet interstitial (portrait) |
1024×768 | Tablet interstitial (landscape) |
Hvis man skal benytte seg av GIF-, JPG- eller PNG-annonser gjelder standardformatene du kan laste ned under.
Validering av materiell
For å teste annonsen før publisering kan du enkelt bruke Googles eget HTML5 valideringsverktøy – noe som er kjekt å bruke for å få en rask respons på feil og mangler.
På bilde over er det noen åpenbare feil, og dersom vi fikser disse og tester på nytt vil feilmeldingene gå vekk.
Opplasting i Google Ads
Det er relativt enkelt å laste opp zip-filen, men man må bare passe på at den er under 150kb. Dette kan man unngå dersom man har tilgang til DV360 hvor man ikke har denne begrensningen, men for små til middels store selskaper som ikke bruker 100.000 kroner hver måned på display- og video-annonser, er det nettopp 150kb per zip-fil man må ta hensyn til.
Vi har løst dette ved å droppe det responsive formatet, og heller laste opp ett og ett format i hver sin zip, på samme måte som vi gjør med GIF, men da får vi muligheten til å bruke animasjon og video.
Testing og optimalisering
HTML5 gir som nevnt flere muligheter til animasjon og video, noe som skaper en bedre stoppeffekt hos målgruppen. Vi har lagt merke til en konkurransedyktig CPM, men bedre engasjement i form av klikk og visninger, og høyere konverteringsrate. Vi ser at de gangene formatene blir lastet opp responsivt, blir den mer kostnadseffektiv og leverer bedre enn når vi laster opp i bulker slik jeg var inne på under opplastning.
Med de rette verktøyene er det enkelt å tweake på materiell for bedre effekt og teste materiell opp mot hverandre. Ulempen med HTML5 er at man kun ser zip-filen, ikke selve materiellet i Google Ads. Derfor er navngivning viktig. Ikke vær lat på dette – du kommer til å angre deg.
Håper dette var nyttig for deg. Dersom det skulle være spørsmål rundt HTML5 må du ikke nøle med å ta kontakt med meg.
Legg igjen en kommentar