Tidligere har jeg skrevet et innlegg om SEO verktøy man kan bruke, hvor jeg var inne på dette med organiske søk og hvordan man lettere kan dukke opp i søkemotorene. Jeg har brukt lang tid på å jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO), og det har gitt resultater, men hva med betalt synlighet? Hva er det? I dette innlegget vil jeg sette organisk synlighet opp mot betalt synlighet, og samtidig fortelle om hvordan markedsførere bruker disse elementene.
Organisk synlighet
Det billigste alternativet som også er mest tidkrevende å få til. Meningen med organisk synlighet er å tiltrekke seg kunder på en naturlig måte i søkemotorene. Søker man for eksempel på «Hva er OKR?», for å bruke mitt eget nettsted som eksempel, og trykker på video, kommer mitt innlegg opp som nummer 5 på første side, noe som er bra med tanke på at det kun dukker opp 10 resultater per side (SERP).
Betalt synlighet
Et mer kostbart alternativ som tar mindre tid å implementere. Den mest vanlige formen for betalt synlighet er eksempelet under, hvor man skriver kort og konsist hva man kan tilby. Måten dette fungerer på er at bedriften legger inn keywords som skal trigge at annonsen dukker opp i søkemotoren. Hvilke keywords man velger avhenger selvfølgelig av hva man skal tilby, men man kan bruke ulike verktøy for å se hvilke ord som folk søker på og hvor det er mest konkurranse blant andre bedrifter. Ord med middels konkurranse er ofte de mest lukrative å benytte seg av da ord med høy konkurranse ofte gjør det vanskelig for små bedrifter med et lite budsjett å bli sett med. Dette på grunn av budstrategien til Google som gjør at den som betaler mest får annonseplassen.
Å lage en tilsvarende annonse som vist i eksempelet over, gjøres i Google Ads. I søkeresultatene i Google er annonsene de 3-5 øverste søkeresultatene hvor det står «ad» eller «annonse». En annen ting en bedrift kan gjøre, er å implementere Google shopping som gjør at produktene til bedriften dukker opp slik som dette:
Oppsummert
Vi skiller mellom søkemotormarkedsføring som betalt synlighet og søkemotoroptimalisering som organisk synlighet. Det mest legitime alternative er organisk synlighet, men en kombinasjon av organisk og betalt er en sikker vinner på at man blir sett av de som søker etter spesifikke tjenester, produkter eller videoer. Betalte annonser fungerer, i motsetning til organisk søk som er gratis, på den måten at bedriften betaler per klikk annonsen får (PPC). Les gjerne oppfølgeren om betalte annonser på Google.
Legg igjen en kommentar