Tidligere har jeg skrevet om Influensermarkedsføring på instagram, men hva er egentlig de beste tidspunktene å publisere innhold på andre sosiale medier på? Det digitale samfunnet blir viktigere og viktigere for å kunne engasjere kundene sine som bedrift. Det finnes en rekke studier om hva som er de beste tidspunktene, og det er egentlig ganske bra dekket, men det er allikevel spennende å skrive om.
Dette innlegget er basert på sekundærkilder fra ulike nettsider, men det kan være individuelt fra bedrift til bedrift hva som er ideelt, så her handler det om å prøve seg frem og bruke analyseverktøy for å se hva som fungerer. Mye av dette skal jeg skrive om i dette innlegget. Innlegget begrenser seg noe til at det gjelder organisk markedsføring som bedriften gjennomfører selv.
Et av de plattformene med med mest trafikk. Det er, ifølge IPSOS over 3.5 millioner nordmenn med en profil på denne plattformen, aktive og inaktive over 18 år.
De beste dagene for publisering skal være mellom Torsdag og Søndag med flest klikk klokken 09.00 og 13.00, og flest delinger rundt klokken 15.00. For Facebook er kan man benytte seg av verktøyet Facebook Analytics.
På Instagram kan en bedrift treffe målgrupper innen B2C i alle aldre som stort sett er aktive én eller flere ganger daglig. Her kan flere kilder fortelle om at det større sannsynlighet for at flere ser innholdet her enn på henholdsvis Facebook.
Både ukedager og helgene er aktuelle, men at det kan være lønnsommere å fokusere på morgenen og ettermiddagen på mandager, torsdager og fredager klokken 02.00, 08.00, 09.00 og 17.00. Hvorfor midt på natten er ideelt er på grunn av tidssonene. På denne måten kan bedriften treffe målgrupper på tvers av land og kontinenter.
Snapchat
En plattform som har blitt mer og mer populær de siste årene for å treffe unge mennesker, over 2 millioner nordmenn har en konto her. Organisk Snapchat markedsføring foregår hovedsaklig gjennom stories som er et annet alternativ til å sende en «Snap». En story er aktiv i ett døgn etter publisering og deles med hele nettverket ditt på Snapchat.
Snapchat blir åpnet mange ganger daglig, og det var veldig vanskelig å finne data på hva som faktisk er de beste tidspunktene å publisere på, men mange kilder oppgir de viktigste virkemidlene for å lykkes med en betalt annonse på Snapchat som blant annet at man skal holde det kort og konsist, bruke lyder og helst holde seg innenfor en tidsramme på fem sekunder eller mindre.
Twitter er fremdeles det sorte fåret, men mange bedrifter velger allikevel å markedsføre på denne plattformen i håpet om å treffe målgruppen. Selv er jeg på Twitter hvor jeg er en del av en subkultur man kaller finanstwitter, eller populært kalt «fintwit» og hvor man finner mange finans interesserte mennesker som deler tanker rundt investeringer og fremtidsutsikter.
Twitter har Onsdager klokken 12.00,15.00,17.00 og 18.00 som de mest ideelle tidspunktene å dele innhold på, men det er viktig å huske på hvilket publikum man henvender seg til. B2B er best på ukedager og B2C kan være lønnsomt i helgene også.
Med mer enn 1 million registrerte medlemmer bare i Norge er LinkedIn, og vil alltid være en god plattform for innhold retten mot involverte i næringslivet. Dette er et godt sted å bedrive B2B både organisk mot næringslivsledere og andre andre initiativtakere i et selskap.
LinkedIn har naturligvis gode publiseringstidspunkt midt i uken fra tirsdag til torsdag før og etter arbeidstid, 07.00, 08.00, 17.00 og 18.00, men også i lunsjtiden rundt klokken 12.
Oppsummert
Det er lurt å være veldig oppmerksom på at publisering i kontor og skoletid (08-16) ikke er ideelt. Som bedrift er det lurt å fokusere på før og etter disse tidspunktene, og i lunsjen da folk ofte scroller gjennom slik at tiden skal gå. Les også det forrige innlegget om digital ledelse som Jostein Sandmark skrev om, der tar han opp viktigheten av god organisasjonskultur i en digital tid. Det er også 4 ting som er viktig å huske på for å få en vellykket strategi på sosiale medier: Være tydelig med hvem målgruppen din er, ha et personlig budskap, en klar og gjennomgående strategi og et SMART mål.
Legg igjen en kommentar