fbpx
,

Business Manager på Facebook: hvordan oppretter man det?

I forrige innlegg skrev jeg om årsaker til at annonsekontoen og Business manager kunne bli stengt. I dette innlegget skriver jeg om hvordan man kan opprette en Business manager. Innlegget består av tekst og bilder som viser hvor du skal trykke, og viser hvordan Business Manager ser ut per februar 2021. Dersom du fremdeles er usikker på hvordan dette gjøres, eller måtte ha noen spørsmål, er det bare å ta kontakt med oss. NXT hjelper deg med sosiale medier, Google, annonsering, innholdsproduksjon, kampanjer m.m. 

  1. Hva er Facebook Business Manager?
  2. Hvor lager jeg Facebook Business Manager?
  3. Hvordan legger jeg til ny side? 
  4. Hvordan legger jeg til andre brukere?
  5. Hvordan lager jeg annonsekonto?
  6. Hvordan legger jeg inn betalingsmiddel? 
  7. Hvordan oppretter jeg piksler?
  8. Hvordan legger jeg inn verifikasjoner?
  9. Er det viktig med to-faktor-autentisering?

1. Hva er Facebook Business Manager? 

Facebook Business Manager brukes til å kunne lage flere annonsekontoer enn sin egen personlige, og det åpner opp for samarbeid på ett og samme sted. Facebook Business Manager er et bedre alternativ til en personlig annonsekonto av mange årsaker. 

  • Du behøver mer enn én annonsekonto. Kanskje driver du et byrå, eller en bedrift med flere avdelinger? 
  • Du behøver tilgang til allerede eksisterende Facebooksider eller annonsekontoer
  • Du jobber i en bedrift som er avhengig av at flere mennesker må jobbe sammen på Facebook.

2. Hvor lager jeg Facebook Business Manager?

Først må du gå til hjemmesiden til Business Manager, deretter følger du stegene på bildene under. 

Forsiden til Facebook Business Manager
Lag ny Business Manager

3. Hvordan lager jeg ny side?

En ny side lages enkelt ved hjelp av «legg til» knappen. Denne er helt lik som på de andre sidene, så du kommer til å kjenne deg igjen etterhvert i denne introduksjonen. 

Legg til side
Legg til ny side eller be om tilgang

4. Hvordan legger jeg til andre brukere?

Andre brukere legges enkelt til ved å gå på personer og ved å velge legg til får du muligheten til å legge til andre med begrenset ansattilgang, tilgang med spesifikke tilganger eller administratortilgang. Ved å gi noen administratortilgang gir du de muligheten til å gjøre alt. Under følger en liten guide. 

Legg til personer i Business Manager
Hvilke tilganger kan man velge

5. Hvordan lager jeg annonsekonto?

Annonsekontoen lages veldig enkelt første gang. Frem til den er varmet opp med annonseringer kan du du kun opprette en annonsekonto. Det som skjer når du har varmet opp kontoen er at du kan ha inntil 10 annonsekontoer, men dette antallet vil øke når du har brukt kontoen i noen måneder. Vi anbefaler også alltid å starte rolig med budsjett, og heller øke daglig 10-15% for å unngå at annonsekontoen stenges. 

Legg til annonsekonto i Business Manager
Opprett ny annonsekonto

6. Hvordan legger jeg inn betalingsmiddel? 

Betalingsmiddelet legges enkelt inn ved å velge legg til, og derfra er det kortinformasjon og verifisering med Bank-ID. Bank-ID begynte Facebook med etter jul, så det er helt nytt fra i år.  Du må også legge til betalingskortet til annonsekontoen, og det gjøres som på bildene under. Merk at du først må legge inn betalingsmåte i Business Manager, deretter overføre den til annonsekontoen. 

Legg til nytt kort. Etter dette er gjort må du forflytte deg fra betalingsmåter til annonsekontoer
Legg til kortet på annonsekontoen. 
Legg til betalingsmåte. Velg hent fra Business Manager

7. Hvordan oppretter jeg piksler? 

Piksler opprettes enkelt ved å trykke legg til, også limer du inn meta tagen på den siden du ønsker å tracke til ulike formål. Du kan også legge til en piksel for hele siden. Koden du får av Facebook limes direkte inn i koden under «header». 

Legg til ny piksel 

8. Hvordan legger jeg inn verifikasjoner?

Å verifisere bedriften og domenet ditt er nytt fra Facebook sin side i 2021. Under har jeg lagt inn bilder som viser prosessen fra ikke verifisert til verifisert bedrift. Dette gjør du under «merkesikkerhet» og «domener»

Domeneverifikasjon
DNS-bekreftelse, HTML-fil eller Meta-tag verifikasjon? Jeg la inn DNS, men det tar opp til 72 timer. Raskest å velge Meta-tag verifikasjon som du limer inn under «head» i koden til nettsiden din. 
DNS inntasting. Dette kan være litt kronglete, så sørg for å velge rett type: TXT
Nå er du klar til å starte!

9. Er det viktig med to-faktor-autentisering

To-faktor-autentisering er viktig for å beskytte kontoen din, men også for å vise Facebook at man gjør det man kan for å holde eventuelle inntrengere unna din og bedriftens konto. Det er overraskende mange som ikke har to-faktor-autentisering på i dag. Under har satt opp eksempler og hvor man endrer egen totrinnsgodkjenning.

Slik ser siden ut. 
Mine totrinnsgodkjenninger

Jeg håper dette hjelper deg med å komme i gang med annonseringen på Facebook. Vel og merke kunne denne introduksjonen vært lenger, men jeg håper likevel den var nyttig. Det anbefales å gå gjennom Facebooks retningslinjer for annonsering, for det er fort gjort å gjøre noe galt, og du kan i verste fall ende med å få kontoen deaktivert for godt. Skulle du allikevel ha spørsmål, legg igjen en kommentar eller send en mail til mariusvhansen@icloud.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Få beskjed når det kommer noe nytt!

* indicates required

Intuit Mailchimp


Hva ønsker du å lese?