Hvordan fungerer egentlig annonsering på Google, og hva er en god annonse? Det skal jeg svare på i dette innlegget. Jeg har tidligere snakket om forskjellen på organisk- og betalt synlig (SEO og SEM) , og nå skal jeg snakke om hvordan man kan lykkes med betalt synlighet i Google. For å kunne lage en annonse i Google behøver du en Google AD konto, bare for å starte med noe helt essensielt.
Ulike annonsetyper
I Google AD kan man opprette flere ulike annonser. Man kan lage tekstannonse og displayannonse som vises på resultatsidene i Google og på nettsider. Det finnes også bannerannonser, Google shopping og videoannonser på YouTube som jeg skal komme tilbake til. Under har jeg lagt ved to eksempler på ulike annonsetyper.
Til forskjell fra organisk søk bruker man ikke SEO, men man legger man ved keywords sammen med annonsene, eller søkeord som det heter på norsk. Det kalles for SEM (Search Engine Marketing). Dette for at annonsene skal vises ved hjelp av ulike triggerord. I disse annonsene ville jeg brukt keywords som «hjelp til markedsføring», «markedsføring av bedrift», «markedsføringsbyrå» osv. bare for å nevne noen utvalgte.
Andre annonsetyper
Som nevnt tidligere er det mange muligheter for å annonsere på ulike plattformer, som Youtube (som Google eier). Under ligger det vedlagt et par eksempler på andre annonsemuligheter man har med video og bildeannonser, Google Shopping og banner.
Kvalitet betyr alt
Google vil også kvalitetssikre at annonsen din er god nok til å bli vist frem, derfor har de laget en liste med 3 kriterier som må oppfylles for at annonsen skal være god nok.
- Gir landingssiden en god brukeropplevelse?
- Er det høy relevanse mellom annonsen og hva som blir søkt etter?
- Forventes det at klikkfrekvensen blir høy? Er sannsynligheten for at de som får opp annonsen i søkemotoren klikker på annonsen din?
Oppfyller annonsen din alle disse 3 kriteriene og har satt et høyt budsjett på annonsen, kan det hende Google rangerer annonsen høyt, og bedriften din kan ende opp med å betale en lavere pris per klikk enn konkurrentene. Det motsatte gjelder hvis Googler rangerer annonsen som dårlig, da vil man kunne ende opp med å betale en høyere pris enn hva konkurrentene gjør per klikk.
Annonsering foregår gjennom Googles annonse auksjoner, noe som betyr at man betaler per klikk, og ikke per visning som hos f.eks Facebook.
Måling av annonsene
Jeg er veldig opptatt av å måle effekten av annonser, men det er veldig viktig å måle uansett om man er opptatt av det eller ikke. Hva er gjennomsnittskostnaden for et klikk? Hva er konverteringsraten? Hvor mange av de som klikker på annonsen tar faktisk kontakt? Dette er spørsmål man burde stille seg når man driver med annonsering, ikke bare på Google, men over alt når man driver med digital annonsering.
Legg igjen en kommentar