Som jeg skrev på i mitt forrige innlegg om DHL jobber de for å bli et bærekraftig og miljøvennlig selskap. DHL blir et gjennomgående selskap i mange av mine fremtidige innlegg, og i dette innlegget kommer jeg til å legge vekt på hvilke markedsføringstiltak DHL foretar seg for å være synlige ute blant offentligheten.
Betalt partnerskap og sponsoravtaler
For de som ser på fotball, Formel1 eller MotorGP har dere mest sannsynlig lagt merke til den gule og røde logoen til DHL. Dette er en strategi de har valgt for å være synlig blant andre selskaper slik at de kan bli en foretrukket logistikkløsning. Nedenfor har jeg lagt ved alle partneravtalene til DHL hvor de har valgt å synliggjøre seg.
Utformingen av tiltaket
God markedsføring skaper verdi for kunde og samfunn og bidrar til økonomisk vekst og internasjonal konkurransekraft. Ved å ta en nærmere titt på samarbeide mellom DHL og Manchester United vil man kunne se at avtalen gjelder et 7-årig løp med sponsing av treningsutstyr.
Vurdering av tiltaket
DHL har tidligere hatt reklamefilmer, men det begynner å bli en stund siden. Det virker som de retter markedsføringen sin mot større arrangementer innen idrett hvor de treffer en større andel av målgruppen sin. Ved å inngå et partnerskap med Manchester United vil tilhengere av fotballaget få en positiv holdning og tilknytning til DHL.
DHL har også en veldig strukturert kalender over tid og sted de skal være synlige. Noe som tyder på en dyp og detaljert planlegging for hvordan resten av verden skal kunne bli gjort oppmerksom på DHL som et varemerke og et av verdens største logistikkselskaper.
Kilder:
https://www.dpdhl.com/en/about-us/brand-partnerships.html
https://www.logistics.dhl/no-no/home/om-oss/partnerships.html
https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2018/01/hva-markedsforing-er/
https://www.logistics.dhl/content/dam/dhl/global/core/documents/pdf/dhl-sponsoring-calendar.pdf
Legg igjen en kommentar