Growth Hacking er ukjent for mange, selv for meg inntil noen uker tilbake. Begrepet brukes om vekststrategier for bedrifter, og i dette innlegget skal jeg snakke om hva det er og fordelene ved å bruke det.
Hva er egentlig Growth Hacking?
Growth hacking eller growth marketing som noen også kaller det, er en kreativ, og lav-kostnads strategi for bedrifter for å hente og beholde kundene sine.
Growth hacking er er ikke et verktøy, det er et tankesett for å finne ut hvordan bedrifter skal kunne vokse på en kostnadseffektiv måte. En growth hacker analyserer, måler og tester ulike strategier for å kunne nå vekstmålene som er satt. Når man skal sette vekstmål kan det være lurt å ta i bruk OKR som jeg tidligere har skrevet om.
Ulike strategier innen growth hacking
Innholdsmarkedsføring, betalte annonser og produktmarkedsføring er 3 ulike områder man kan bedrive growth hacking på.
En bedrift kan skrive en blogg (slik jeg gjør) og åpne opp for gjesteinnlegg der, starte en podcast, arrangere webinar og holde konkurranser og giveaways. Mye av growth hacking handler om god søkemotoroptimalisering for økt synlighet.
AARRR – et viktig område for nettbutikker
Medium skriver om AARRR-modellen som et viktig område innen growth hacking for en nettbutikk.
Acquisition handler om å få potensielle kunder inn i nettbutikken, og er en del av SEO strategier, annonsering i sosiale medier og eventuelt blogging.
Activation er delen hvor førsteinntrykket er viktig. Målet er å aktivere en aha-opplevelse hos de besøkende når de kommer inn i nettbutikken.
Retention brukes for å skape et ønske om at kunder som har handlet en gang, skal komme tilbake for å handle flere ganger. For andre nettsteder, som nettstedet mitt, bruker jeg denne delen hvor jeg ønsker at lesere skal komme tilbake for å lese flere innlegg enn bare ett.
Revenue vil for mange være en vesentlighet, men det er viktig at betalingsløsningene er i orden og at betalingene foregår under trygge og enkle omstendigheter. Hvis dette ikke er i orden, risikerer man som nettbutikk å miste mange salg.
Referral eller anbefaling av nettbutikken. Hvordan skal bedriften få kunder til å ville anbefale nettbutikken videre til venner og bekjente?
Kjente selskaper som har brukt growth hacking
Dropbox er kanskje det mest kjente eksempelet. Dropbox belønner eksisterende bruker med ekstra lagringsplass dersom brukerne inviterer nye brukere til plattformen. På denne måten vokste selskapet fra rundt 3 millioner brukere i 2009 til hele 500 millioner i 2016! I tillegg til å vokse så enormt mye, økte de synligheten betraktelig i sosiale medier ved å gi den samme fordelen til brukere som koblet til Facebook- og Twitterkontoen sin.
Airbnb er som kjent en plattform hvor brukerene kan legge ut leiligheten eller huset sitt for leie. Da Airbnb startet opp var Craigslist en av deres største konkurrenter, og Airbnb dro fordeler ved hjelp av en svakhet i koden til Craigslist, og ga Airbnb muligheten til å krysspublisere annonser på sin egen og Airbnb sin side. På grunn av dette har Airbnb kommet dit de er i dag, og i 2017 hadde selskapet inntekter på 2,6 milliarder kroner. I 2019 er den på over 4 milliarder, men 2017 er de siste bekreftede tallene.
Sean Ellis
Under følger en 30 minutters video av entreprenøren som først tok i bruk ordet growth hacking, Sean Ellis, som forteller om det han mener er de 3 stegene innen growth hacking.
Kilder
Legg igjen en kommentar