fbpx

SEO verktøy og hvordan bruke dem

SEO står for Search Engine Optimizations eller søkemotoroptimalisering og er et sentralt begrep i markedsføring. Skal man bygge en nettbutikk, blogg eller en annen nettside er dette viktig å bruke for at søkemotorene skal ha tillit til siden din. Det tar tid å bygge tillit med en søkemotor og godt innhold og god struktur er alfa omega for at dette skal forekomme og opprettholdes. Google er en av søkemotorene leser gjennom millioner av nettsider for å finne relevanse og nytteverdi på en brøkdel av et sekund for å gi deg som Googler de beste søkeresultatene.

Når man bygger en nettside er det viktig å tenke på to ting: hvordan besøkende skal lese, forstå og klikke seg gjennom nettsiden, og hvordan algoritmene til søkemotorene skal forstå hvordan nettsiden fungerer og hva som er hvor. Derfor er det viktig med det jeg skal skrive mer om senere som innholdet, linker, kommentarer, rating og ikke minst tålmodighet.

Search Engine Result Pages

SERPS (Search Engine Result Pages) forandrer seg hele tiden, og er ikke lik hos noen da det er algoritmene som prøver å finne det som passer deg, og gir deg derfor personlige søkeresultater. Det er vanlig med 10 resultater per side, og de færreste blar om til side 2 når de skal finne noe, og derfor er målet å havne på side nummer 1. Dessuten foretas det blandede søk som med bilder, videoer osv. Som tidligere nevnt er det viktig å jobbe med ulike ting, spesielt innholdet. Algoritmene i søkemotorene belønner siden din for bra innhold, og sjansen øker for å dukke opp i søkeresultater. Google for eksempel rangerer innhold på mer enn 1000 ord bedre enn innhold på mindre.

Relevanse for søkemotor

Kanskje et av hovedpunktene for at Google oppfatter hva nettsiden driver med, og hvor den skal plassere den. Jeg var inne på linker, kommentarer, rating m.m og det på grunn av at forbrukere søker etter alt mulig. Mat, fly, hotell, shopping og spørsmål ellers. Det er viktig å vite hva folk søker etter, og da kan man benytte seg av Moz eller Google trends. Måling er ekstremt viktig, og er noe man hele tiden må jobbe med. Moz er et fint målingsverktøy til organiske søkeord (queries) med tanke på KPI (Key performance indicator).

«Sharing is caring»

Brukergenerert innhold som kommentarer, reviews og gjesteinnlegg hjelper til med å øke tilliten til søkemotorene, men viser også ekte forbrukere som er innom at dette er et troverdig nettsted.

Tilbakeping og sidehenvisninger er også noe som gir høyere rangering hos søkemotorene.

Nå skal jeg ta deg gjennom noen verktøy som kan brukes i SEO.

PageSpeed Insights

Som besøkende på en nettside setter man pris på rask respons og lite tregheter. PageSpeed insights er et SEO utviklerverktøy av Google som enkelt kan brukes for å se hva som må gjøres med siden for å få den raskere. Det er et transparent system som alle kan bruke til å sjekke enhver side de måtte ønske. Skalaen går fra 0-100, med 100 som høyeste teoretiske score. Jo høyere score, jo høyere blir man rangert av Google. Inntil nylig hadde jeg en score på under 50 på datamaskin og 6 på mobil.. Det var så latterlig dårlig, og Google hadde ikke tillit til meg i det hele tatt. Jeg tok grep og bygget om hele nettsiden for å forbedre dette, og vipps så økte jeg min egen score betraktelig! PageInsight hjelper deg med hva som kan forbedres for å øke innlastingstiden, og er et effektivt verktøy som har hjulpet meg på veien.

Visste du at Twitter er en søkemotor for Prospects? Twitter har siden 2006 hatt fokus på hastighet og optimalisering av siden sin.

Innholdsoptimalisering

Som jeg skrev på starten av innlegget er innhold et viktig fokusområde når man driver med SEO. Jobb med å gjøre innholdet kort og konsist om hva det handler om og hvorfor det er sånn det er. Struktur og orden har jeg vært inne på, og en måte å opprettholde dette på er ved hjelp av kategorier og stikkord. Dette innholdet vil få kategoriene SEO og digital markedsføring. Struktur er også viktig med tanke på at algoritmene til søkemotorene skal kunne forstå siden, og det skal ikke minst være logisk for forbrukerne som er innom.

Når man legger inn bilder ser besøkende bare et bilde, men når algoritmen til en søkemotor er innom ser den kun koder. Inntil nylig kunne de ikke lese bilder, men nå kan de altså det, og da er viktig å navngi bildene slik at de dukker opp i søk. Man bruker da egendefinerte URL koder og tekst slik at ved bildesøk så vil man få opp disse bildene. Lenker generelt gjør det lettere for algoritmene å forstå nettsiden.

Google søk på meg selv, så får jeg opp bilder på siden min

Hva søker forbrukerne på?

Det blir viktigere og viktigere å forstå hva forbrukere søker på, konkurransen i søkemotorene blir større og større for hver dag. En forbruker som ønsker å kjøpe noe vil ofte Google det eller søke i en annen søkemotor, og da er målet å være forut i sin tid for å finne ut hva denne forbrukeren søker på. Det som gir mening for deg som markedsfører gir nødvendigvis ikke mening for kundene dine, og da må man ofte tenke litt utenfor boksen. Et organisk søkeord har 3 såkalte kriterier:

  • Volum 
  • Relevanse 
  • Konkurranse

Søker man for eksempel på bil er det lite relevanse, men høyt volum og mye konkurranse. 

En forbruker som ønsker et nytt deksel til iPhonen sin vil i et markedsførers hode bruke såkalte long tail keywords som «iPhone beskyttelsesdeksel i fargen blå» da dette har høy relevanse, men i realiteten vil nok forbrukeren kun søke «Iphone deksel» som gir mye konkurranse og høyt volum i søkemotoren. Tubebuddy er et verktøy som er perfekt for å løse slike problemstillinger. 

Under har jeg listet opp ulike verktøy som er fine til ulike områder:

Anchor er et fint verktøy om du ønsker å lage podcast, her kan man også legge ut lydfilen på ulike sosiale medier.

Linktr.ee er et Instagramverktøy du bare må ha om du vil at følgerne dine skal besøke deg på andre plattformer.

PostPlanner er en social media marketing planner som scorer høyt på engasjement, og er meget konkurransedyktige på pris.

Tubebuddy er en utvidelse som er perfekt for utforsking av søkeord.

Buzzsumo er et verktøy for å finne innhold som trender med et enkelt søk.

Ahrefs er et nyttig verktøy for å finne ut hvilke nøkkelord konkurrentene selger mest med

PageSpeed Insight er et verktøy fra Google for optimalisering av hastighet på innlasting av nettsiden din.

Google Search Console finner Google siden din?

Få hjelp til å lage et sidekart slik at Google lettere kan finne siden din

Er nettsiden din mobilvennlig?


Oppsummert vil jeg si at SEO er noe av det viktigste man bedriver hele veien når man skal bygge og vedlikeholde et nettsted. Det lønner seg å lese mer om det, men det jeg har skrevet om i dette innlegget håper jeg har gitt deg som leser en lett forståelse av hva det innebærer.


Kilder

LinkedIn kurs for SEO optimalisering

Google søkealgoritmer

10 kommentarer til “SEO verktøy og hvordan bruke dem”

  1. […] SEO optimalisering er etter markedsføringen alfa omega for å bli sett. Uten å ha en optimaisert hjemmeside og en SEO strategi kan man like gjerne legge ned hele butikken.. Vi skal ha en responsiv hjemmeside som er optimalisert for mobil, nettbrett og PC. Dette sammen med en keywordstrategi skal vår nettbutikk lett kunne dukke opp gjennom et søk i søkemotorene. […]

  2. […] SEO optimalisering er etter markedsføringen alfa omega for å bli sett. Uten å ha en optimaisert hjemmeside og en SEO strategi kan man like gjerne legge ned hele butikken.. Vi skal ha en responsiv hjemmeside som er optimalisert for mobil, nettbrett og PC. Dette sammen med en keywordstrategi skal vår nettbutikk lett kunne dukke opp gjennom et søk i søkemotorene. […]

  3. […] En bedrift kan skrive en blogg (slik jeg gjør) og åpne opp for gjesteinnlegg der, starte en podcast, arrangere webinar og holde konkurranser og giveaways. Mye av growth hacking handler om god søkemotoroptimalisering for økt synlighet. […]

  4. […] Tidligere har jeg skrevet et innlegg om SEO verktøy man kan bruke, hvor jeg var inne på dette med organiske søk og hvordan man lettere kan dukke opp i søkemotorene. Jeg har brukt lang tid på å jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO), og det har gitt resultater, men hva med betalt synlighet? Hva er det? I dette innlegget vil jeg sette organisk synlighet opp mot betalt synlighet, og samtidig fortelle om hvordan markedsførere bruker disse elementene. […]

  5. […] Tidligere har jeg skrevet et innlegg om SEO verktøy man kan bruke, hvor jeg var inne på dette med organiske søk og hvordan man lettere kan dukke opp i søkemotorene. Jeg har brukt lang tid på å jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO), og det har gitt resultater, men hva med betalt synlighet? Hva er det? I dette innlegget vil jeg sette organisk synlighet opp mot betalt synlighet, og samtidig fortelle om hvordan markedsførere bruker disse elementene. […]

  6. Sharing is caring! 😀

  7. Første gang jeg har gleden å være innom din nettside. Holder på å lære om SEO og implementere det på nettsiden min. Så spesielt stor positiv endring da jeg endret fra tung page builder og tema til lett tema og Gutenbergblocks. Sitespeed gikk opp og jeg begynte å få besøk. Takk for artikkelen og Trackback:).

  8. […] konkurrenter. Det vil komme et innlegg senere hvor jeg tar for meg SEO, og bygger videre på SEO-verktøy og hvordan bruke dem, her vil jeg blant annet ta for meg do´s and dont´s innenfor […]

  9. […] konkurrenter. Det vil komme et innlegg senere hvor jeg tar for meg SEO, og bygger videre på SEO-verktøy og hvordan bruke dem, her vil jeg blant annet ta for meg do´s and dont´s innenfor […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Få beskjed når det kommer noe nytt!

* indicates required

Intuit Mailchimp


Hva ønsker du å lese?