Forbrukeratferd og psykologi er fascinerende temaer, og jeg er nok ikke alene om å syntes at dette er interessant, men har du noen gang lurt på hvorfor Coca Cola valgte rød som sin farge? Eller hvorfor Amazon har en pil under navnet på selskapet?
Farger og symboler er noe av det første kundene dine ser når de ser deg på sosiale medier logoen og nettsiden din, derfor er det viktig å tenke gjennom hva som blir brukt da dette også er med på å forsterke kjennskapen til merkevaren. Dette er det som skaper et budskap uten å bruke ord. Under har jeg 3 gode eksempler på store globale selskaper som har drevet god og systematisk merkevarebygging gjennom mange år slik at forbrukere kjenner de igjen ved å se på logoen til selskapet.
Om vi går fra symboler til farger har man to fargesystemer som ved forskjellig mix skaper alle fargene vi ser på papir og på skjermene våre. Disse fargesystemene er CMYK som brukes i printere og RGB som brukes digitalt til skjermer. Bokstavene står for cyan, magenta, yellow og key (sort). CMYK er et subtraktivt fargesystem som absorberer lys. Hvitt i CMYK kan derfor maksimeres til hvitfargen i papiret. RGB er et additivt fargesystem som dekker mer av de synlige fargene enn hva CMYK gjør. RGB består av rød, grønn og blå, her må man, i motsetning til CMYK, lage hvitt ved å legge sammen en intens blanding av RGB, mens sort er fravær av lys.
Beige er en lys, rolig og trygg farge som signaliserer stabilitet. Den er i likhet med brun jordens farge.
Brun er som beige en farge som viser trygghet og stabilitet. Fargen brukes ofte for å vise at en vare er økologisk og at merkevaren er litt down to Earth. Brun og beige kan fort bli mye, og det er derfor dumt å bruke for mye av de.
Blå er favorittfarge nummer 1 i hele verden og hele 53% av alle land har blått i flagget sitt. Fargen blir brukt for å symbolisere intelligens, renhet, sikkerhet, fred og tillit. Annonser med blått i seg har 42% større sjans for å bli lest enn annonser i henholdsvis sort og hvitt. IKEA og SOS barnebyer bruker blå i sine logoer.
Grønn blir sett på som en naturlig farge som representerer vekst, fruktbarhet og renhet, og det er derfor naturlig å bruke det som et symbol på økologiske merkevarer og produkter. Fargen kan øke lesertallet med 40% hvis det er et nettsted eller en tidsskrift. Nortura og Starbucks benytter grønn i logoen sin.
Grå som den nøytrale og rolige fargen den er, representerer den enkelhet. Det er en følelsesløs farge, og blir ofte assosiert med kontroll, kompetanse, industri og teknologi.
Gul er en glad, optimistisk, kreativ og morsom farge som vekker oppmerksomheten til forbrukerne mer enn andre farger. Fargen kan øke forståelsen med 73%. Gul blir brukt av blant andre Snapchat og McDonalds.
Gull er for de fleste kjent som suksess og velstand da gull blir sett på som luksus og eleganse, særlig i en kombinasjon av sort. Til bruk i logoer og andre sammenhenger kan overdreven bruk av gull få en negativ innvirkning.
Hvit som er en akromatisk farge og en sammensetning av alle farger, representerer renhet, fred, godhet og ro.
Lilla blir enten forhatt eller elsket. Fargen står for velstand, mystikk, kreativitet og magi. Lilla kan øke merkekjennskapen med 80%.
Oransje er en energisk, gøyal, eventyrlig og varm farge som former verdi og rabatter. Denne fargen tiltrekker seg ofte impulsive kjøpere. Oransje brukes av Vipps og Amazon.
Rosa gir uttrykk for feminitet, romanse og fruktbarhet. Hovedsaklig brukes fargen til å markedsføre produkter mot unge jenter som for eksempel Barbie, men den brukes også av Foodora.
Rød er en tøff farge for lyst, anger, action og eventyr. Rød og oransje er farger som booster apetitt. Fargen brukes av blant andre Coca Cola og Orkla. Legg merke til hvilken farge det er på på logoen til matvareprodusentene neste gang du er ute og handler.
Sort symboliserer luksus, makt, rikdom og suksess. Sort er, i motsetning til hvit, fravær av farger. Sort i logoen brukes for å fremme profesjonalitet og styrke. Sort blir brukt av Apple og andre luksøriøse merker.
Riktig fargevalg har mye å si for om forbrukerne vil kjenne igjen merkevaren, og selv om man selv føler bedriften har en flott og ambisiøs logo tar det lang tid å bygge opp denne merkevaren. Man kan innenfor en bransje se hvem som er markedslederen. Ta for eksempel John Deere og New Holland innenfor jordbruk, hvor John Deere har en grønn logo, mens New Hollands er blå. John Deere er den største merkevaren innen jordbruk, og det gjenspeiles i logoen. Forbrukere er skapt på den måten at de foretrekker merkevarer de kjenner til, og det er større sannsynlighet for å bli foretrukket om man bruker riktige farger.
Kilder:
Bildene er hentet fra Unsplash.com
Legg igjen en kommentar